Simulace automobilových závodů je velice ošemetné téma. Po několika
projetí stejné trasy, kterých je vždy poskrovnu, většina závodních her přestává
být díky svojí svázanosti a absenci svobody pohybu atraktivní. U her jako
Viper Racing nebo Indianapolis už odpadávají labilní jedinci, ostatně ono
ujet 235 kol je velké sousto pro každého, zvláště pak, když se v 234
vybouráte. U Need for speed vás to udrží trochu déle díky lákadlu zvaném
policejní uniformy a Carmageddon, o tom člověk ani nemůže pomalu mluvit v
souvislosti se závodními hrami. Výhodou sice je nějaká ta volnost, ale
checkpointy vás samozřejmě omezují. Jenže Carmageddon stejně vždycky skončí
pronásledováním vyklepaných důchodců ulicemi zatuchlého města. Pokud si
chcete pořídit opravdově dobrou hru, u které neupadnete za volantem v
mikrospánek a zároveň nebudete přejíždět civilisty, abyste uškudlili na
auťák, je Rally Championship ta správná volba.
Jak už název napovídá, nebudete svištět dvousetkilometrovou rychlostí
po dálnici, ani se proplétat velkoměsty, ale budete se prodírat lesy a rochňat
se v zabahněné polní cestě, vybírat ostré zatáčky v šedesátikilometrové rychlosti a poskakovat na kamenitých prašných cestách. Tady se
prověří vaše opravdové řidičské schopnosti. Ale pěkně od začátku.
Po grafické stránce vyhlíží Rally opravdu nádherně. Po spuštění vám
najede nádherná videoanimace - naprosto jako Rally v televizi. Rally se
opravdu soustředí na značnou míru detailů. Při jízdě v ranních hodinách,
když za horizontem vysvitlo slunce jsem měl co dělat abych zůstal na cestě,
protože jsem málem oslepnul. V noci osvětlují vaše světlomety jen reálnou
část úseku před vámi, proto si musíte dávat opravdu pozor jak rychle
jedete, abyste nepřecenili svoje síly. Louky, cesty, domečky, osamělé
stromečky. Potkáváte kupy sena, lesní stroje a pily vedle silnice, poházené
klády. Tady bych vytknul jednu věc. Když člověk narazí do klády přes půlku
silnice nebo do kupy sena, co se stane. Zastavíte se o ně jako o několikatunovej
náklaďák. V ošklivých zatáčkách na vás čekají čumilové a blýskají
vám do očí foťáky. I v noci, blázni. Hudba a ozvučení. Hudbu opravdu dobře
oceníte jenom v menu, pokud chcete totiž slyšet cenného spolujezdce, měli
byste si ji vypnout. Jinak standardně - motory řvou, spolujezdci řvou,
protivníci řvou a když válíte s autem sudy z kopce, tak řvete taky.
Ovládání a fyzika vozidel. To je kapitola sama pro sebe. Dnes je u simulací
automobilů, důležitým faktorem ergonomie samotných aut. Když jsou
nedokonalé mapy, nebo buggy v grafice. Dá se to ještě přehlédnout, ale když
se auta na rally chovají jako taktory, tak se to nedá hrát. Tohle naštěstí
v Rally Championship nehrozí. Ovládání vozidel je naprosto vyváženě
perfektní a připadáte si, že v autě opravdu sedíte. Máte na výběr na
dvacítku aut s firemními barvami, které opravdu jezdí rally od Fordů, přes Seaty,
Nissany, Peugeoty, Citröeny až
po Škodovky, zastoupené Felicií i Octavií. Ty jsou rozděleny do tříd A5,
A6 a A7. V kariéře si zajedete šest závodů, každý o šesti tratích. Což
máme 36 tratí a ani jednu neprojedete dvakrát. A všechny podle reálných předloh.
Jmenujme například Wauxhall rally of Wales, Sony manx international rally,
Pirelli international rally... Každé v módu arkády nebo simulace. Menu s
popisem tratě vám poskytuje spousty informací. Stručný vzhled, čas startu,
délka v kilometrech/mílích, podle toho co vám víc vyhovuje, teplota vzduchu,
síla větru, nepohoda počasí a stručnější informace o nebezpečných
situacích. A můžeme vyrazit, pokud vás nepřekvapí ranní mlhy nebo noční
bouřky...
Rally
Champinship má spoustu možností hry. Ať už singleplayer, kde si vybíráte
závod a trať, kterou si chcete otestovat, multiplayer. Obsahuje i příjemný
mód splitscreen. Nevýhodou je úměrné zatížení systému. Dále British
rally championship, A8 rally championship - obě dvě kariéry. Arkáda, aneb
prokousej se z šedesátýho místa na první, přitom musíte včas projíždět
checkpointy a nerozsekat si auto. Time trial - co dodat. Součástí kariéry je
opatrná a přitom rychlá jízda. Vyspravení různých nepříjemných kolizí
stojí spoustu šetřeného času. Další věcí je přizpůsobení pneumatik
povrchu a klimatu, namontování přídavných světlometů. Všechny tyhle
procesy stojí drahocenný čas a je pouze na vás, které z nich jsou pro vás
nutné a které budete muset vypustit.
Rally Championship 2000 je jednoznačně závodní hra která mě upoutala
nejdéle, člověk se u ní občas pěkně zapotí.
**